MAITREYA


By: Lia Zaenab Zee
---------------------
Tentang uzur*1 yang 'tak bermata, 'tak bertelinga, 'tak berwajah. Meniadakan lengan pelukan pada Rakhman, Rakhim harmoni


Tersebab, Maitreya*2
Di bentarakan 'Dzat' yang menaungi segala petunjuk. Kerahasiaan dari ada ketiada


Terpaham, Rakhmat
Menjadi benang merah menghantarkan sifat Tuhan di arsy di bawah lengkungan langit berlapis-lapis. Memercik mayapada pada luruhan cinta hakiki. Atas Kuasaan-Nya jua:
''Kun Fayakun''*3 


Menempatkan ribuan syaraf neutron pembawa sifat di tetumbuhan sel segala ciptaanya, dilapal cinta: dikalamkan kurang lebih 409 ucapan, dalam Kitab Suci Qur'an:
Rakhmat-Kasih Sayang-Maitreya
Penyembuh segala yang dinamakan Derita-Kesakitan-Beda


Tentang, kasih sayang yang rentang memeluk dua jiwa kita, Sahabat. Tuturan qalam kalimat suciku dan Dharma Buddhamu adalah bisyarah*4 kasih sayang yang kita paham, memakna 

“Untukmu agamamu, dan untukkulah, agamaku”*5 

Ihsan*5 ditegakkan pada buhul kasih sayang terbalur balutan aturanNya. Kukuh pada Iman. Damai bertoleransi merentang penerimaan dalam ramburambuNya 


Makassar,10 Februari 2015
---------------------
Note:
*1: halangan
*2: rakhmat, kasih sayang
*3: Jadilah, maka jadilah (± terdpt
di 7 surah berbeda 'Qs')
*4: Kabar gembira
*5: QS. Al Kafirun: 6
*6: baik, kebaikan

Intermezo ==»
Jawab Gautama Buddha tentang Maitreya akhir Zaman:
“Dia akan dikenali dengan
gelaran Maitreya.”


»Perkataan `Maitreya’ di dalam bahasa Sanskrit atau “Metteyya” di dalam bahasa Pali bererti dia yang memiliki sifat kasih sayang, belas kasihan, baik atau murah hati. Ia juga membawa makna seseorang yang pemurah dan mesra. Satu perkataan Arab yang membawa erti segala sifat yang tersebut ialah ‘Rahmat’. Di dalam Al-Quran (S Al Anbiyaa:21:107)
“Dan tiadalah Kami (Allah) mengutus kamu (Muhammad),
melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam.”


Nabi Muhammad (Sallallahu Alai Wasalam) dipanggil dengan gelaran “dia yang bersifat kasih sayang atau rahmat atau ‘Maitreya’.

»Perkataan Belas Kasihan dan dia yang Bersifat Belas Kasihan disebut di dalam Al-Quran tidak kurang daripada 409 kali.

»Tiap-tiap Surah di dalam Al Quran bermula dengan perkataan yang amat indah sekali iaitu “Bismillah Hir-Rahman Nir-Rahim” yang bererti “Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang’.
Hanya Surah At Taubah (Surah 9) tidak bermula dengan perkataan Bismillah


»Perkataan Muhammad ada juga di eja “Mahamet” atau “Mahomet” atau ejaan yang lain dalam berbagai bahasa. Perkataan “Maho” di dalam bahasa Pali dan “Maha” di dalam bahasa Sanskrit bererti sangat baik atau besar atau sangat mulia dan masyhur dan perkataan “Metta” bererti belas kasihan. Maka perkataan “Mahamet” atau ”Mahomet” bererti Belas Kasihan Yang Amat Besar.


Sumber: Google
------------End---------

Tidak ada komentar: